topbella

Ahad, 17 Julai 2011

Wanita Ibarat Pohon Semalu?

بسم الله الرحمن الرحيم

Hari ini, saya ingin mencoretkan sebuah kisah mengenai wanita dan pohon semalu. Sedang sibuk mengemas fail adik, terjumpa artikel ini. Pohon semalu yang tumbuh di tepi jalan atau di mana saja sebenarnya mempunyai maksud yang boleh dikaitkan dengan wanita. Subhanallah, Maha Suci Allah setiap apa yang diciptakanNya bukan sesuatu yang sia-sia pasti ada hikmah yang perlu kita rungkai selaku makhlukNya yang dikurniakan akal fikiran. Teringat firman Allah di dalam surah Al-Imran ayat 191 yang bermaksud “orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), “Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia, Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.” Ok, jom kita hayati kisah ini!
Pada suatu hari, Rasulullah S.A.W berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah R.A. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.
Fatimah menyatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah S.A.W dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah S.A.W menyambung kata-katanya lagi.
Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek. Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya). Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan durinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslimah. Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin. Akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja. Ambillah pengajaran dari semalu walaupun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.




Kesopanan dan kemuliaan seorang wanita itu dilihat sejauh mana sifat malu menghiasi dirinya, malu pada tempat sepatutnya, maruah terjaga, diri terpelihara. Malu itu indah, malu itu fitrah.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Silakan... Jangan segan-segan! ^_^

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Foto Saya
Lukluk Sofea
Johor, Malaysia
Salam Ukhwah ^_^ Semoga perkongsian ini bermanfaat... =)
Lihat profil lengkap saya