topbella

Khamis, 11 Ogos 2011

500 Tahun Beribadat Tetapi Masuk Neraka

بسم الله الرحمن الرحيم

Apa yang terlintas di fikiran sahabat semua saat membaca tajuk entri kali ini? Takut tak apabila amal ibadat kita selama hayat di dunia ini neraka pengakhirannya? Saat terbaca tajuk risalah yang saya temui ini, terdetik di kotak fikiran apa penyebab amal ibadat selama 500 tahun orang ini neraka pengakhirannya. Nak tahu kenapa? Jom, baca kisah di bawah ini

Rasulullah S.A.W berkata: Malaikat Jibril telah menceritakan kepadanya, “Wahai Muhammad! Telah ada seorang hamba Allah yang beribadat selama 500 tahun di atas sebuah bukit yang panjang dan lebar bukit itu 30x30 hasta dan di sekelilingnya terdapat lautan saujana mata memandang. Di situ Allah telah mengeluarkan air selebar satu jari dari bawah bukit serta menumbuhkan sepohon pokok delima yang mana setiap hari pohon itu akan mengeluarkan sebiji buah yang masak. Apabila terasa lapar, hamba ini akan memetiknya selepas itu dia terus menyambung ibadahnya.

Setiap kali solat, hamba ini akan memohon agar ia dimatikan dalam keadaan sujud supaya badannya tidak disentuh apa-apa pun sehingga tibanya hari kiamat. Allah Ta’ala pun memperkenankan doanya. Apabila hamba ini mati, Allah Ta’ala pun memerintahkan kepada malaikat, “Masukkan hamba ini ke dalam syurgaKu dengan limpah rahmatKu” jawab hamba ini, “Bukan segalanya disebabkan amalanku.” Maka Allah Ta’ala pun memerintahkan para malaikat menghitung segala amalannya. Apabila perhitungan dibuat maka amalnya selama 500 tahun itu telah habis dikira hanya pada sebelah mata sahaja. Allah Ta’ala pun berfirman, “Masukkan dia ke dalam neraka.” Maka gementarlah hamba ini lalu berkata, “Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam syurgaMu dengan rahmatMu.”

Kemudian Allah Ta’ala bertanya lagi, “Siapakah yang menjadikan kamu yang memberi kekuatan sehingga kamu mampu beribadat selama 500 tahun? Siapakah yang mengeluarkan air di tengah-tengah lautan yang masin dan mengeluarkan buah delima untuk kamu makan setiap hari sedangkan buah itu berbuah setahun sekali? Jawab hamba ini, “Engkaulah yang melakukannya ya Allah.” Firman Allah Ta’ala lagi, “Semua adalah dengan rahmatKu dan kini aku masukkan kamu ke dalam syurgaKu juga dengan rahmatKu.” Malaikat Jibril berkata,” Segala yang terjadi hanya dengan rahmat Allah. Wallahu’alam.



Wahai Tuhan yang membalik-balikkan hati, tetapkanlah hati kami di atas agamaMu dan mentaatiMu…ameen.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Silakan... Jangan segan-segan! ^_^

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Foto Saya
Lukluk Sofea
Johor, Malaysia
Salam Ukhwah ^_^ Semoga perkongsian ini bermanfaat... =)
Lihat profil lengkap saya