topbella

Khamis, 23 Jun 2011

Hikmah Disebalik Itu

بسم الله الرحمن الرحيم

Sinar mentari memancar seri, pagi itu terasa nyaman sekali. Sekawan burung menyanyi keriangan dan bersahut-sahutan. Panorama yang menghijau menjadikan udara segar penuh ketenangan. Subhanallah, Maha Suci Allah. Kelihatan dua beradik sedang rancak berbual berkongsi rasa duduk bersama di bawah sepohon pokok yang rendang. Sangat mendamaikan.

Adik: Akak, kadangkan adik rasa malas la nak baik dengan kawan adik tu.

Akak: Kenapa? Adik kan rapat dengan dia.

Adik: Bukan apa akak. Adik tak suka la sikap dia tu. Cakap orang, tapi dia pun sama. Cakap tak serupa bikin. Lepas tu, kalau adik susah dia lari. Masa senang je bersama dengan adik. Kadang kalau ada apa-apa, adik rasa malas nak tolong. Tapi, adik tak boleh tengok kawan susah mesti nak tolong. Itulah kelemahan adik. 

Akak: Owh, patut la adik kesayangan akak ni beremosi sangat (sambil memaut erat bahu adiknya itu). Adik rasa, itu satu kelemahan ke? Bagi akak tak, itu adalah satu kelebihan yang Allah berikan pada adik. Menolong orang yang memerlukan pertolongan, Allah sayang tau. Ada orang dia nak buat kebaikan tapi masih lagi teragak-agak sama ada nak tolong atau tidak. Hati mulia la adik akak ni, nampak orang susah je nak tolong. Tak teragak-agak pun.

Adik: Adik bukan apa akak, adik cuma nak dia hargailah sikit apa yang adik buat. Kalau adik susah dia buat tak tahu je. Hati adik pun dia tak jaga. Adik je nak jaga hati dia. Kadangkan akak, adik pernah terfikir tau kalau tak ada kawan pun tak apa daripada dapat kawan macam dia. Jahatkan adik ni.

Akak: Apalah adik ni (sambil ketawa lucu mendengar kata adiknya tadi). Kalau fikir logik memang pun macam tu. Tak perlu kawan. Orang kata apa? Buat baik berpada-pada nanti kena pijak kepala. Lagi satu apa? Buat baik biar la pada tempatnya. Tapikan adik, (kembali tenang) ingat tak ayah pernah cakap dulu, janganlah la balas apa yang orang buat pada kita sebaliknya lebih elok dan mulianya jika kita berdoa pada Allah agar dia berubah menjadi baik akhlaknya. Salah satu doa yang dimakbulkan Allah ialah doa orang yang teraniaya. Tapi akak tahu, bukan mudahkan? Sekurang-kurangnya kita berusaha ke arah itu.

Adik: Emm…betul cakap akak tapi adik macam tak mampu je.

Akak: Belum cuba lagi dah cakap tak mampu? Adik akak ni biar betul? (kehairanan) Bagi akak ini merupakan tarbiah daripada Allah untuk adik. Ikhlas sifat muliakan? Di sinilah Allah menguji keikhlasan adik dengan mendatangkan ujian kawan yang bersikap sedemikian. 

Adik: Betul juga cakap akak tu….

Akak: Cuba adik bayangkan, kalau adik tak tolong kawan adik, bermusuhan dengan dia. Adik tahu siapa paling gembira dan mengadakan pesta kejayaan?

Adik: Tak tahu. Ada ke orang buat pesta kejayaan bila bermusuhan?

Akak: Mesti la ada. Musuh utama manusia siapa lagi kalau bukan syaitan. Betuk tak? Hahaha mesti adik lupa ni. Syaitan berkata dalam surah Al-Hijr ayat 39 yang bermaksud ia berkata, “Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan(kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya.” 

Adik: Apa kaitannya dengan kisah adik?

Akak: Kaitannya macam ni, memanglah kita tak buat kejahatan yang nampak macam minum arak, mengumpat, pukul orang, tapi kitakan perlu menjaga hubungan dengan Allah dan manusia. Bila adik dah tak nak berbaik dengan kawan adik tu makanya, adik telah kalah dengan syaitan yang menghasut adik secara halus. Betul tak? Ke akak silap?

Adik: Akak betul.. Terima kasih kak ingatkan adik.

Akak: Sama-sama. Ini peringatan untuk diri akak juga. Kita sama-sama muhasabah diri. Ok? Sambil tersenyum memandang adiknya.

Adik: Ok! Sayang akak!

Akak: Sayang adik juga!

Kebahagiaan dan kegembiraan terpancar di wajah kedua beradik itu. Saat cuti semester inilah digunakan sebaiknya oleh mereka berkongsi rasa dan mengeratkan ukhwah yang terjalin sejak azali lagi. 





Indahnya hidup ini andai semuanya kerana Allah.




0 ulasan:

Catat Ulasan

Silakan... Jangan segan-segan! ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Foto Saya
Lukluk Sofea
Johor, Malaysia
Salam Ukhwah ^_^ Semoga perkongsian ini bermanfaat... =)
Lihat profil lengkap saya