topbella

Isnin, 20 Ogos 2012

Belajar dan Terus Belajar....

بسم الله الرحمن الرحيم

Belajar dan terus belajar. Menggali hikmah disebalik ujian. Menggali penawar disebalik gelombang amarah. Menggali kebaikan dalam kebaikan dan keburukan. Proses belajar takkan berhenti selagi hayat dikandung badan. Belajar dan terus belajar bergantung harap sepenuhnya pada Sang Pencipta. Dalam proses belajar, selalu diuji sejauh mana benteng ketahanan dan ketabahan menghadapi kesulitan proses pembelajaran. Terkadang ikhlas tersasar dari landasan, redha masih ditemani air mata tangisan, sabar bermain desakan dan suara sumbang amarah. 

Harus kuat dan cekal hati dalam proses belajar yang tidak pernah sudah. Belajar daripada kehidupan yang takkan surut ditelan zaman takkan hilang dibawa arus kehidupan. Pergantungan penuh pada Sang Pencipta menjadi kunci kejayaan proses pembelajaran. Ya Rabb, bagaimana harus dititipkan rasa pergantungan itu? Selalu tewas dan kalah dalam gelombang ujian yang sedia ada. Tangisan hati menjadi permainan tatkala kerdilnya diri menghadapi ujian. Sungguh, apa yang Kau hadirkan bukan suatu yang sia-sia. Bagaimana harus dirasakan sekeping hati yang bertautnya hanya pada tuhan pemilik segala rasa?  

Hati kecil sering menangis mengenangkan apa yang telah dilakukan sepanjang hayat ini.  Terkadang tak sanggup meneruskan kehidupan dengan ujian yang mendatang. Rasa penat dan lelah. Ya Rabb, apalah sangat ujian yang Kau datangkan ini sedangkan ramai lagi mereka yang lebih berat ujiannya. Bak kata adik, bentuk ujian itu bermacam-macam. Ada orang Allah uji dengan ujian sakit, ujian gangguan makhluk halus, ujian kemiskinan, ujian pelajaran, ujian perang, ujian hati. Ya… Ujian yang hadir tidaklah seberat mana andai pandai meredakan dan mengawal diri serta emosi. Allah kan ada. Selalu harap Allah ajarkan pergantungan penuh pada-Nya. Bila difikirkan semula, inilah caranya Allah mengajar. Dia hadirkan ujian yang tidak pernah padam. Selepas satu, satu pula mendatang. Dalam proses ujian inilah Allah mengajar diri bergantung harap penuh pada-Nya. Lalui saja ujian dan tunggu apa yang berlaku tanpa memikirkannya terlalu rumit yang penting doa selalu dan istikharah jangan tinggal, pesan seorang sahabat. 

Terkadang, terfikir dan melihat diri. Rasa malu dengan penampilan diri yang tidak sama dengan peribadi. Walau bukan sepenuhnya, rasa malu tetap terasa. Malu pada Allah, diri sendiri dan mereka yang dikenali baik akhlaknya. Banyak yang harus dipelajari daripada mereka yang mesra dengan ilmu agama. Menjadikan hidup kerana Allah. Bukan hanya memenuhi fitrah sebagai manusia semata-mata. Semoga proses pembelajaran yang Allah ajarkan bisa menjadikan diri kuat dan tabah serta tenang menghadapi apa jua rintangan kehidupan mendatang. 




  Put your trust in Allah!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Silakan... Jangan segan-segan! ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Foto Saya
Lukluk Sofea
Johor, Malaysia
Salam Ukhwah ^_^ Semoga perkongsian ini bermanfaat... =)
Lihat profil lengkap saya