topbella

Jumaat, 16 Disember 2011

•.♥.• Damaikan Hatimu, Sahabatku....

بسم الله الرحمن الرحيم

“Kamu kuat apabila dia tiada dan kamu lemah apabila dia ada”


Sahabat, damaikanlah hatimu dengan takdirNya. Usah bersedih terlalu lama. Hidup ini suatu perjuangan. Ujian itu warna kehidupan. Tanda kasihNya pada kita. Mana mungkin hadirnya ujian itu sia-sia tiada makna. 

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Ujian itu tarbiyyah. Bukan sia-sia. Menguji diri hamba padaNya. Rasa ujian itu pahit kerana keimanan itu manis. Ini suratan. Ini ketentuan. Ini takdir. Buat dirimu sahabatku. Menangislah, andai tangisan itu bisa mengubat, bisa merawat lara di hatimu. Moga selepas ini, tangisan itu tidak lagi menemani lakaran hidupmu. Allah sayangkan kamu. DIA merindui kamu. DIA mencintai kamu. DIA ingin kamu dekat denganNya. Selalu bersama DIA. Sahabat, inilah kehidupan. Diwarnai dan dipenuhi pelbagai corak dan warna. Kerenah manusia? Itu salah satunya. Fitrah semulajadi memang begitu. Kita? Ya, manusia… Perlu belajar, memahami, meneliti, dan mengambil pelajaran. Tidak sia-sia kan? 

Itulah pengalaman. Guru terbaik untuk kita melayari kehidupan sementara ini agar tidak tersungkur kali kedua. Mungkin kita lupa kehidupan ini sementara. Ya, sementara... Tidak kekal. Bakal lesap dan hilang. Moga ujian itu menjadi wasilah menyemai rasa cinta kepadaNya. Wasilah menyuburkan taman keimanan kepadaNya. DIA Sang Khaliq, tempat selayaknya kita kembali. Tempat selayaknya kita mencurahkan segala rasa. Pasti selepas itu, ketenangan bakal meresapi segenap jiwamu.

Damaikanlah hatimu dengan takdirNya, sahabatku. Kehidupan ini masih panjang. Masih wujud lagi hari-hari bahagia buat dirimu. Usah diingat sesuatu yang menyakiti hatimu. Biarkan ia pergi.. Pergi jauh dari hidupmu. Usah dikenang. Usah difikirkan. Takdir telah menentukan. Terima dengan keredhaan. Itu ketenangan. Moga bunga keceriaan dan pohon kebahagiaan menghiasi kehidupanmu bersama Cinta, Kasih serta Rahmat dariNya. Aku ada bersamamu selalu. InsyaAllah.





 "Persiapkanlah diri untuk menghadapi perkara yang paling kita tidak inginkan dalam kehidupan maka apabila perkara itu terjadi, diri akan selalu merasa baik."


0 ulasan:

Catat Ulasan

Silakan... Jangan segan-segan! ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Foto Saya
Lukluk Sofea
Johor, Malaysia
Salam Ukhwah ^_^ Semoga perkongsian ini bermanfaat... =)
Lihat profil lengkap saya